Sök:

Sökresultat:

843 Uppsatser om Globala varumärken - Sida 1 av 57

Det handlar om detaljer : En bok om att bygga ett varumÀrke och att göra en första kollektion

Syftet med det h?r arbetet var att visa hur ett varum?rke kan byggas och att prova detta genom en kollektion m?bler och inredningsprodukter under arbetsnamnet ĂźTextila sammanfogningar ñ Gone BananasĂź. MÂlet var att p examensutst?llningen kunna presentera en kollektion m?bler. Vi skulle ocks vid examensarbetets slut ha utvecklat en grund till vÂrt varum?rke i bild och text om oss och vad vi g?r.

Frivilligt revisoranlitande för de svenska smÄföretagen : -En studie om vilka anledningar som finns till valet att behÄlla företagets revisor-

Syftet med det h?r arbetet var att visa hur ett varum?rke kan byggas och att prova detta genom en kollektion m?bler och inredningsprodukter under arbetsnamnet ĂźTextila sammanfogningar ñ Gone BananasĂź. MÂlet var att p examensutst?llningen kunna presentera en kollektion m?bler. Vi skulle ocks vid examensarbetets slut ha utvecklat en grund till vÂrt varum?rke i bild och text om oss och vad vi g?r.

Ett universitets varuma?rke

Konkurrensen om studenter och resurser har o?kat bland universiteten. Fo?r att klara av konkurrensen har universitet aktivt bo?rjat arbeta med varuma?rkesbyggande fo?r att skapa starka varuma?rken. Den sto?rsta delen av forskningen om varuma?rken har bedrivits pa? kommersiella organisationer och den forskning som finns om universitets varuma?rken har inte studerat svenska universitet.

Celebrity endorsement Àr vÀl ingen sport : En studie om hur sportmodevaruma?rken anva?nder celebriteter i varuma?rkesbyggande syfte

Titel: Celebrity endorsement a?r va?l ingen sport ? En studie om hur sportmodevaruma?rkenanva?nder celebriteter i varuma?rkesbyggande syfteFo?rfattare: Erik Hagberg & Niklas RadhammarHandledare: Thomas HelgessonNiva?: Kandidatuppsats, Marknadsfo?ring 15 hp, VT 2012Nyckelord: Varuma?rke, varuma?rkeskapital, celebrity endorsement, celebrity endorser, sportmodevaruma?rke, varuma?rkesbyggandeProblemformulering: Hur arbetar sportmodevaruma?rken pa? den svenska marknaden med celebriteter i sina varuma?rkesbyggande processer?Syfte: Syftet med denna uppsats a?r att med utga?ngspunkt i den teoretiska referensramen och en abduktiv fallstudie av fem varuma?rken, kartla?gga hur sportmodevaruma?rken arbetar med celebriteter i varuma?rkesbyggande a?ndama?l pa? den svenska marknaden. Vi vill a?ven analysera positiva effekter och risker vid anva?ndning av celebriteter i varuma?rkesstrategier.Metod: En kvalitativ ansats med ett abduktivt angreppssa?tt har anva?nts, da?r beslutsfattare fra?n fem varuma?rken har intervjuats inom uppsatsens a?mne. De fem fo?retagen a?r adidas, Craft, Tenson, Peak Performance samt Unihoc.

Samarbeta i globala team

VĂ„rterminen 2006.

Globala ledarskapsstrategier - fungerar de? : En studie om kultur i ledarskap

Denna studie a?mnar utva?rdera huruvida globala gemensamma ledarskapsstrategier har genomslagskraft i globala organisationer med besta?mda tankar och ide?er kring hur ledarskapet bo?r se ut. Problematiseringen har sin grund i hur olika nationella kulturer som globala organisationer verkar inom pa?verkar ledarskap och pa? sa? sa?tt acceptansen av strategier som ska vara allma?ngiltiga och ena kulturerna. Underso?kningen baseras pa? en fallstudie, da?r man har intervjuat ledare i Sverige, England och Spanien inom samma organisation.

Obehöriga Àga ej tilltrÀde? En fallstudie om International Crisis Groups aktörsskap i det globala civilsamhÀllet

Den civilsamhÀlleliga arenan förknippas traditionellt med grÀsrotsrörelser, och elitgruppers nÀrvaro kan dÀrmed förefalla vara ett kontraintuitivt och frÀmmande inslag. Uppsatsens syfte Àr verifiera vÄr tes om att International Crisis Group Àr en aktör i det globala civilsamhÀllet, och att globaliseringen av civilsamhÀllet utgör den strukturella förutsÀttningen för detta aktörsskap. Genom en teorikonsumerande fallstudie med ett induktivt förhÄllningssÀtt har vi studerat organisationens aktörsskap i det globala civilsamhÀllet. Det teoretiska ramverket bestÄr av aktör-strukturteori kombinerat med teorier om det globala civilsamhÀllet, varur vi har konstruerat en analysmodell som bistÄr med ett nytt sÀtt att betrakta globalt aktörsskap. Globaliseringen av civilsamhÀllet, som Àr en förutsÀttning för globala aktörer att verka, fordrade den strukturella förÀndringen som slutet pÄ Kalla kriget bistod med.

Stereotyper i kontrast : En studie för hur uppfattningen av vÀlkÀnda platser pÄverkas av stereotypisk musik

Underso?kningen a?mnade besvara hur bilder pa? va?lka?nda platser pa?verkas av stereotypisk musik fra?n andra la?nder. Musikhistoria fo?r de utvalda la?nderna och relaterad forskning ansa?gs som relevant bakgrund till arbetet.Stereotypisk musik fo?r fyra la?nder valdes ut och skapade tillsammans med bildmaterial fra?n fyra storsta?der 12 videoklipp. Tre niva?er av olika ma?ngd landma?rken med fyra videoklipp i varje niva?.

KodvÀxlar talare av globala sprÄk mer? En kvalitativ studie av kodvÀxlares instÀllning till kodvÀxling och sprÄkens status.

Specialarbete, 15 hpSvenska som andrasprÄk, SIS133VT 2012Handledare: Sofia Tingsell och Maria Löfdahl.

Globala virtuella team : Hur pÄverkas de av kulturella skillnader?

Den ha?r studien a?mnar ge sto?rre fo?rsta?else fo?r den roll skillnader i nationell kultur spelar i globala virtuella team, ett arbetssa?tt som i allt sto?rre utstra?ckning anva?nds av globala fo?retag. Studien identifierar fyra byggstenar som ligger till grund fo?r teamets prestation; fo?rtroende, ledning, relationer och samarbete samt kommunikation. Utifra?n dessa teman ges en litteraturgenomga?ng som mynnar ut i en kvalitativ intervjustudie utfo?rd i ett globalt virtuellt team pa? IT-fo?retaget Tieto.

En kartlÀggning av den globala handeln med Liquefied Natural Gas, LNG

Det hÀr arbetet handlar om den globala handeln med Liquefied Natural Gas, LNG.LNG Àr naturgas som har gjorts flytande och bestÄr till mer Àn 90 % av metan. Sedanden första kommersiella transporten Àgde rum Är 1959 har den globala handeln avLNG ökat. Mellan 1980-2011 ökade den globala handeln av LNG med nÀra 1000 %.Under samma tidsperiod har den globala kÀnda naturgasreserven ökat med mer Àn150 %. Antalet exportörer och importörer av LNG förutspÄs att öka i framtiden ochunder 2010 kondenserades ca 10 % av vÀrldens totala utvinning av naturgas för attexporteras i form av LNG. Focus i det hÀr arbetet har lagts pÄ att kartlÀggaimporterande och exporterande lÀnder samt rederier som sköter sjÀlva sjötransportenav LNG.En kartlÀggning har gjorts med syfte att beskriva samt förklara den globala handelnmed LNG.

Music Branding : VarumÀrkens kommunicerande toner

Denna uppsats grundar sig i kommunikationens va?rld da?r det konstant byggs nya varianter av kommunikationsmedel. Music branding a?r ett kommunikationsmedel med musik som sitt verktyg. Med sin emotionella kraft anva?nds music branding av fo?retag fo?r att marknadsfo?ra och bilda varuma?rken.

InnovationsförmÄgans pÄverkan pÄ varumÀrket : En vindlande resa om redovisningens sva?righet att informera om det mest va?sentliga

Syfte: Att utveckla ett starkt varuma?rke a?r ett sa?tt fo?r fo?retag att utma?rka sig fra?n ma?ngden, vilket idag a?r no?dva?ndigt pa? grund av den sta?ndigt o?kande konkurrenssituationen. Varuma?rket anses vara ett av fo?retagens mest va?rdefulla tillga?ngar men a?r problematiska att va?rdera. Problematiken beror bland annat pa? att va?rdet pa? varuma?rken pa?verkas av flertalet olika faktorer, da?ribland fo?retagets innovationsfo?rma?ga.

Globala miljöproblem i svensk dagspress : En diskursanalys av Dagens Nyheters framstÀllning av den globala uppvÀrmningen

Denna studie har som syfte att analysera och kritiskt granska hur den globala uppvÀrmningen framstÀlls och kommuniceras i Sveriges största dagstidning Dagens Nyheter. Jag har genomfört en diskursanalys av tidningsartiklar publicerade under en period av tvÄ Är (2001-2003) som be-handlar och beskriver den globala uppvÀrmningen. Tre tydliga mönster utefter vilken den globala uppvÀrmningen framstÀllts har identifierats i denna undersökning. För det första beskrivs pro- blematiken utifrÄn ett nationellt perspektiv, dÀr bÄde ett förÀndrat och ett ökat politiskt ledarskap krÀvs. För det andra behandlar man frÄgan utifrÄn ett internationellt politiskt perspektiv som ka-rakteriseras av en internationell konflikt mellan framförallt Europa och USA.

Imperiet och mÀngdens möjlighet till motstÄnd - en idéanalys av Hardt och Negris teorier och idéer inom den globala rÀttviserörelsen

Böckerna Imperiet (2000) och Multitude (2004), skrivna av Michael Hardt och Antonio Negri, har skapat stor debatt i politiska sammanhang, i synnerhet inom den globala rÀttviserörelsen. I böckerna presenteras en teori som beskriver den nya vÀrldsordning som vi idag lever i. Hardt och Negri anser att vÀrldens medborgare ? mÀngden ? lever under en ny global sjÀlvstÀndig politisk enhet som de kallar för imperiet. De menar att nationalstaternas suverÀnitet har kringskurits av de trans- och övernationella institutioner och organisationer som vi ser i dagens globaliserade vÀrld och deras suverÀnitet har sÄledes övergÄtt till imperiet.Man kan se referenser till Hardt och Negris teorier i delar av den globala rÀttviserörelsen, dÀr begrepp som imperiet och mÀngden förekommer.

1 NĂ€sta sida ->